I hverdagen tages udgangspunkt i børnenes stærke sider med fokus på barnets ressourcer, ved at vise tillid, stille krav og give lov.
Det daglige pædagogiske arbejde bygger på følgende principper:
Basisgrupper.
I grupperne lægges vægt på nærvær, omsorg og primære voksne som skaber basen for tryghed, relationer, aktiviteter og en genkendelig og overskuelig hverdag for det enkelte barn. Her bevares overblikket, spises, holdes samlinger og her tager vi på oplevelser og ture – ud af huset.
Et åbent hus med åbne døre.
Tumlehøjen ses som et åbent og ét sammenhængende hus. Her kan børnene gå på besøg på andre stuer, besøge søskende, og deltage i aktiviteter på tværs af stuerne eller i de enkelte funktionsrum. Børnene møder herved andre ansvarlige voksne, som giver tryghed og nærvær i ”ydertiderne”, såvel som i spidsbelastede situationer
Personalet arbejder bevidst med at bevare overblik og sammenhængskraften i huset i hverdagen, hvor personalet fordeler sig på basisgrupperne, og følger børnene i aktiviteter rundt i huset.
Funktionsrum.
Som voksne er vi bevidste om at arbejde på tværs i huset, for at udbrede det enkelte personales kompetencer til husets øvrige børn og kollegaer.
Med udgangspunkt i vores mange funktionsrum vil vi gerne præsentere et bredt spekter af aktiviteter, udfordringer og oplevelser med fokus på musik, motorik, kreativitet, sprog, rollelege, sanseoplevelser i baderum, samt fysiske aktiviteter og udfordringer på vores legeplads. Herved tilbydes barnet mange udviklingsmuligheder og oplevelser i såvel strukturerede, som spontane aktiviteter.
Overgang
Tumlehøjen er indrettet således at vuggestue og børnehavebasisgrupperne er placeret imellem hinanden. Det giver vuggestuebørnene mulighed for at gå på opdagelse, når de er parat til det og lære af ældre børn. Børnene lærer at tage hensyn og drage omsorg for hinanden.
Tumlehøjen ses som et sammenhængende hus, hvor overgangen fra vuggestue til børnehave fremmes ved nærværende voksne i genkendelige og trygge rammer.
Ro i huset
Vi arbejder bevidst med at nedbringe støjniveauet i huset af hensyn til børn og voksne. Herved skabes ro som forudsætning for nærvær, fordybelse og udvikling i basisgrupperne, huset mange funktionsrum og aktiviteter på tværs i huset.
Ydertider
Fra morgenstunden møder børnene ind i fællesrummet, hvor dagen startes op i rolige og trygge rammer, hvor der er mulighed for morgenmad.Her modtages børnene af personale fra huset hvilket skaber sammenhæng og kontakt til genkendelige voksne fra egne og andre basisgrupper.
Kl. 7 går børnehavebørn, som har spist, på Istappestuen sammen med en voksen. Kl. 7.30 fordeles børn og personale på basisgrupperne.
Om eftermiddagen samles vuggestuebørnene og børnehavebørnene på hver sin stue, hvilket skaber overblik, og børnene får øje på spændende legetøj på andre stuer samt nye legerelationer.
Leg
Legens betydning for det enkelte barn og hele børnegruppen prioriteres højt. Socialt samvær og aktiviteter tilrettelægges af de voksne. Legerum indrettes, hvor børnene kan fordybe sig i leg, ligesom vi bevidst tilrettelægger struktureret leg i institutionen. Vi støtter barnet i forskellige færdigheder, skaber og tilpasser udfordringer eller ganske enkelt bare har det sjovt sammen.
Funktionsrum:
I puderummet er der plads til at tumle med de mange puder. Der er mulighed både for at bygge og slås med puder, men man kan også slappe af derinde, hvis lysten byder sig.
Tanken bag klatrerummets indretning, er, at det skal være et socialt rum, hvor man kan have det sjovt og blive udfordret i forhold til sin alder. At se vuggestuebørn og børnehavebørn udvikle sig og udforske sig selv til nye udfordringer - og få succesoplevelser, fordi de har lært noget nyt inde i rummet.
Rummet skal samtidig også indeholde forskellige sværhedsgrader;
Eks. Et barn har et ønske om at komme op og sidde i nettet i loftet, for det har set andre børn gøre det. Men for at kunne få sit ønske opfyldt, skal det først lære at kravle i ribberne og turde kravle igennem hullet i nettet, før det kan sidde der.
Det er en udvikling, der inspirerer barnet til at ville og turde mere med sin krop – især når det ser andre gøre noget, det endnu ikke kan.
Barnet bliver ved med at kæmpe sig op af ribberne, det prøver utallige gange og til sidst lykkes det. Det er en sejr at komme helt op i toppen af ribben – for første gang. Nu prøver det at kravle videre igennem hullet i nettet, så det til sidst kan sidde der. Det er svært, når man ikke har prøvet det før, men viljen til at ville mere giver det sidste skub, og barnet kommer op og sidde i nettet. Nu er målet nået, og det har givet barnet utallige succesoplevelser med sig. Barnet sætter sig nogle nye mål, når lysten til at ville mere dukker op igen. Måske vil barnet prøve at kravle rundt i nettet, hoppe ned fra nettet eller prøver at kravle op i nettet ved brug af klatrevæggen i stedet for ribberne. Det er en motorisk udvikling og udfordring, som følger barnets alder og modenhed.
I loftet er der fastspændt en bjælke, der forbinder nettet i midten. På bjælken sidder flere kroge, hvor man kan hænge forskellige redskaber ned fra. Vi har en lille gynge, rebstige, ringe, boksebold, der skaber forskellige legemuligheder og stimulerer sanserne.
Tanken bag det har også været, at klatrerummet skal være et flytbart rum, hvor andre aktiviteter gør det muligt i rummet. Ved at flytte madrasunderlaget er gulvet frit, og der er muligheder for andre fælleslege. Vi har sjippetov, hulahopringe, bolde i forskellige størrelser og blødhed, ærteposer, boksehandsker, faldskærm, kegler, skumfrisbee, motoriksæt til baneopbygning osv.
Oplevelser giver minder på sjælen!
Det kreative rum er et rum, hvor kun fantasien sætter grænser. Der er samlet mange forskellige materialer eks, stof, maling, papir m.v. Der kan både være små og store grupper, stuevis eller grupper på tværs i huset. Vi laver alt fra store projekter lavet af hønsetråd til små billeder lavet i kul. Det er kun fantasien som sætter grænser.
Dukkekrogen er indrettet meget enkelt og overskueligt med reol, køkken, bord med stole og en sofa. I reolen er der dukker, dukketøj og service/mad. Det er et rum, der lægger meget op til rollelege og hygge i små grupper.
Vi vil i vores institution gerne være med til at bevare og fremme børns naturlige glæde for musik. Vi har netop valgt musikken som et rum, fordi børn har et naturligt behov for og en lyst til musik. De bruger musik bevidst og ubevidst på forskellige niveauer, afhængigt af alderen. Musik er et grundlæggende menneskeligt udtryksmiddel, som er med til at fremme børns udvikling og gøre den alsidig.
I musikrummet er der store trommer, rasleinstrumenter og mulighed for at spille musik på cd. På den ene væg er der også spejle, så man kan kigge på sig selv, når man danser til musik eller spiller på instrumenter.
I Tumlehøjen er et af vores funktionsrum indrettet som baderum. De fleste børn er meget tiltrukket af vand, og vi er glade for at kunne tilbyde børnene at bade hele året rundt - dette skal selvfølgelig altid ske ifølge med en voksen.
Både børnehave- og vuggestuebørn er meget glade for at være i rummet, og det er tydeligt at se, at de sanser et nyt element. Der bliver brugt lang tid på at eksperimentere med vandet; ”Kan man f.eks. få vandet fra skovlen til at ramme en kop?”
I baderummet har vi skabt en stemning af undervandsliv. På væggene er der malet: Fisk, skildpadder, vandplanter, Ariel mm. Der er mange vandlegesager f.eks. fisk, hajer, ænder, spande, skovle, badebolde og meget mere.
Børnene bader i underbukser eller badetøj. På barnets rum skal der altid ligge et håndklæde og badetøj, så vi altid kan plaske i det våde element.
Der har været fokus på sproget i længere tid i kommunen, blandt andet har vi fået 3 sprogansvarlige i Tumlehøjen. De sprogansvarlige har ansvar for at institutionen bruger TRAS-materialet, når et barns sprog bliver gennemgået. Vi vurderer, om børnenes sprogudvikling er alderssvarende, eller om talepædagogen skal kontaktes. Derfor har vi valgt at have et sprogrum, som også vores talepædagog bruger, når hun er her.
Vi bruger rummet til fordybelse med en lille gruppe børn for derved at træne sproget. I rummet er der spil, bøger, papir/farver m.v. På væggene er der rim og remser og tal. Dette er synsmæssig med til at stimulere børnene.
Vi har også ”skattekister” i sprogrummet, der indeholder små bøger med historier og tilhørende materialer dertil. Det er en god støtte til at styrke sproget.
Storbørnsgruppen:
På Satellitgruppen har vi samlet alle de ældste børn, som derfor oftest er de kommende skolebørn.
Vi har i Tumlehøjen valgt at samle alle de ældste børn, da vi mener det giver dem en bedre mulighed for at være sammen med jævnaldrene. Samtidig har vi bedre mulighed for at skabe mere udfordrende og alderssvarende aktiviteter.
På Satellittterne har vi to stuer, hvor børnene på den ene har mulighed for at tegne, spille spil, læse bøger, lege med dyr og lege med biler på vores hems. På den anden stue er der mulighed for masser af konstruktionsleg, magneter og Barbie.
Når vi spiser er børnene delte i faste spisegrupper med cirka 6 ved hvert bord.
Udover dette benytter vi os selvfølgelig rigtig meget af husets øvrige funktionsrum, og i takt med at børnene er ældre færdes de meget i hele husets øvrige områder.
Hvad laver vi i gruppen?
Vi er meget optagede af, at give de børn der er hos satellitterne en sjov, udfordrende og lærerig hverdag.Når børnene kommer op i vores gruppe, er vi meget bevidste om, at de lærer at tage ansvar for sig selv og hinanden og at være en god ven. Børnene er selv skabere af denne proces. F.eks. laver vi runder til samling, hvor vi nedskriver, hvad børnene mener en god ven er.
Samtidig hjælper vi vores børn med at blive bedst muligt selvhjulpne, samt tage større ansvar for deres egen hverdag. F.eks. at kunne tage alt sit tøj på, mærke efter om man har det koldt eller varmt, klare sig selv på toiletbesøg, pakke sin egen taske når vi skal på tur, blive god til at sige farvel til sin mor og far alene osv.
Vi arbejder i denne gruppe også meget bevidst i vores samling med turtagning. Det er vigtigt for os, at børnene lærer at lytte til hinanden, ligesom det er vigtigt for os at alle tør være trygge nok til at de tør fremlægge noget for deres kammerater. Om fredagen skiftedes børnene til at få en fortællerkuffert med hjem, som de så skiftedes til at fortælle om, om mandagen.
Samling
I vores samling prøver vi at skabe tid til ro og fordybelse, og vi bruger stilletiden til at fortælle historier, digte, lege regellege, synge, øve/lege med tal og bogstaver osv. Vi er opmærksomme på at give børnene en sjov og udfordrende læring. Det er vores erfaring, at børn i denne alder er meget lærevillige, nysgerrige og suger til sig af ny viden. Det er dog vigtigt at børnene ikke føler sig pressede og at vi har en forståelse for at børn lærer i forskelligt tempo. Det er samtidig vigtigt for os at understrege, at vi ikke er en skole, men blot en 5 års klub, der gerne vil give børnene alderssvarende udfordringer.
Turdag
Om onsdagen er vores faste turdag, hvor vi nogle gange drager af sted hele banden, og andre gange deler børnene i flere mindre grupper. På vores ture er vi både i lokalområdet samt på længere stroppeture som f.eks. Sindbjerg og Stoubjerg.
Vi vil endvidere gerne have at børnene skal have en skæg hverdag, hvor der er plads til spontanitet og til at følge børnenes ideer og til tider sjove påfund.
I Efteråret tilbydes alle forældre en samtale, hvor vi drøfter jeres barns parathed til eventuel skolestart, og om hvad der i fællesskab med Jer vil være hensigtsmæssig at styrke hos barnet. Når vi når til foråret vil der være overlevering samt besøg til de lokale skoler i området.